laadpunt thuis: dit moet u weten
OPENBARE LAADPALEN 2 TOT 4 KEER DUURDER
1. Waarom thuis laden?
Laden aan openbare laadpalen is gemiddeld twee tot vier keer duurder dan thuis laden. Ook zijn er gratis laadpalen en sommige mogen op het werk laden. Maar voor wie dit geen optie is, is thuis laden verreweg de meest ideale oplossing.
Los van het financiële aspect, is het ook gewoon praktisch om thuis de auto te kunnen opladen en ’s ochtends met een volle accu te vertrekken.
2. Heeft u thuis een laadpunt nodig?
Bijna alle elektrische auto’s kunnen via een speciale laadkabel (“mobiele lader”) opgeladen worden aan een gewoon huishoudelijk stopcontact (het zogenaamde schuko-contact).
Waarom zou u dan investeren in een laadpunt voor thuis?
De belangrijkste reden is veiligheid. Hoewel alle moderne laadkabel geschikt voor een randaarde wandcontactdoos zijn uitgerust zijn met een ICCB (In Cable Control Box: een controle kastje dat in de laadkabel verwerkt zit, en voor stroomregeling zorgt), zijn de meeste huishoudelijke elektriciteitsinstallaties niet ontworpen op de langdurige belasting die het opladen van een elektrische auto met zich meebrengt. Oververhitting van de kabels tussen de wandcontactdoos en de meterkast kan het gevolg zijn, waarmee er risico op brand bestaat.
Een tweede reden is dat u zakelijk een elektrische auto rijdt en de geladen kilometers thuis wilt kunnen afrekenen met uw werkgever. Dan is het aan te bevelen een intelligent laadpunt te installeren waarmee u de laadsessies periodiek kunt oproepen en kunt indienen bij uw werkgever.
3. Hoe ziet een oplaadpunt voor thuisgebruik er uit?
Oplaadpunten zijn er in verschillende vormen. Het kan echt een paal zijn, zoals u die ziet in het straatbeeld.
De meest gebruikte vorm van een thuislader is een lader bevestigd aan de muur waarin alle nodige technologie verwerkt zit.
Dit soort laadpunten noemt men vaak een wandlader, laadbox of wandbox.
4. Laadvermogen en laadsnelheid
Met de oplaadkabels die worden aangesloten op een randaarde wandcontactdoos haalt u uit dit huishoudelijk stopcontact maximaal 10 Ampère stroom en dus 2,3 kW vermogen (10A x 230V = 2,3 kW).
Met een dergelijke kabel max. 10 Ampère kan u bijvoorbeeld een Renault ZOE (met 52 kWh batterij) in 24 uur opladen van 10% tot 100%.
Oplaadstations worden aangeboden met verschillende maximale vermogens. Versies met hogere vermogens zijn gewoonlijk duurder, en laden sneller. De meest courante vermogens zijn 3,7 kW, 7,4 kW, 11 kW en 22 kW. Een Renault ZOE laadt hiermee van 10% tot 100% in respectievelijk 16 uur, 8 uur, 5 uur en 2:30 uur.
Niet alle elektrische auto’s kunnen echter aan elk van deze vermogens laden, en niet elk meterkast kan elk type laadpunt voeden. Het is belangrijk om het gebruik van uw e-auto in overweging te nemen bij de keuze van een laadpunt.
4.2 Laadvermogen en elektrische installatie
Het maximale laadpunt vermogen dat u kan installeren wordt vaak ook beperkt door uw elektrische installatie thuis. Oudere huizen hebben vaak nog één fase als hoofdaansluiting. Zij kunnen meestal zonder extra kosten een 3,7 kW of 7,4 kW 1 fase laadpunt installeren.
Wilt u een 11 kW of 22 kW laadpunt, dan moet u thuis over een drie fase aansluiting beschikken. Voor woningen waar dit nog niet aanwezig is, betekent dit extra kosten omdat de netbeheerder aanpassingen aan uw aansluiting moet komen doen. Daarnaast zullen in sommige gevallen ook uw vastrechtkosten omhoog gaan. Dit kan oplopen tot wel 800 euro per jaar.
U moet dus goed afwegen of de extra kosten wel de moeite waard zijn. Met andere woorden, of u de hogere laadsnelheid echt nodig heeft.
5. Wat is de prijs van een laadpunt installatie?
Wilt u een oplaadpunt laten installeren moet u rekening houden met een totale kostprijs van € 1.000 tot € 2.500, inclusief BTW. In sommige gevallen kan het minder of meer zijn, de kosten kunnen bijvoorbeeld oplopen bij grote graafwerken voor het trekken van kabels e.d.
Er zijn een aantal dingen die u in overweging moet nemen bij de keuze voor een installatie.
Omdat een oplaadpunt op een afzonderlijke groep aangesloten moet worden, dient men een nieuwe kabel van de meterkast naar het laadpunt te leggen. Veelal is het goedkoper als het laadpunt dichter bij de meterkast wordt gesitueerd.
Als u een één fase laadpunt (3,7 kW of 7,4 kW) laat installeren, kan u misschien gelijk ook kabels voor een drie fase laadpunt laten aanleggen. Dit kan veelal tegen kleine meerprijs en zo bent u gelijk op de toekomst voorbereid en kan u te allen tijde overstappen naar een drie fase laadpunt (11 kW, 22 kW).
6. Hoeveel verbruikt een laadpunt?
Het verbruik van uw laadpunt hangt uiteraard af van het verbruik van uw elektrische auto. Verder is er tijdens het laden ook een “laadverlies”, wat ongeveer 10% is.
Rijdt u met een gemiddelde elektrische auto 15.000 km per jaar dan zorgt dit voor een extra elektriciteitsverbruik van 3.000 kWh, inclusief laadverliezen.
Dit kost, naar schatting € 578 tot € 695 extra per jaar. Dit komt neer op kosten van € 3,80 tot € 4,60 per 100 km.
7. Een laadpunt met of zonder vaste kabel
Laadboxen worden verkocht met of zonder een vaste kabel.
Het voordeel van een model zonder vaste kabel is dat u via aparte laadkabels zowel auto’s met type 1 als type 2 aansluiting kan opladen. Vrijwel alle nieuwe elektrische auto’s in Europa hebben echter een type 2 contact, waardoor dit argument op termijn vervalt.
Een ander voordeel van een model zonder vaste kabel is esthetisch. Sommige EV-rijders vinden het mooier om alleen een laadpunt aan de muur te hebben, zonder dat daar altijd een kabel bij hangt.
Het voordeel van een oplaadpunt mét vaste kabel is het gebruiksgemak. Bij aankomst kan u eenvoudig de kabel in uw auto pluggen zonder dat u de aparte laadkabel uit de kofferbak hoeft te halen.
De keuze tussen een laadpaal met of zonder vaste kabel is er vooral één van persoonlijke smaak.
8. Slimme of gewone laadpunt
Veel laadpunten worden tegenwoordig van allerlei extra snufjes voorzien. Ze houden m.b.v. een backoffice het exacte verbruik bij (wat soms noodzakelijk is om het verbruik te verrekenen met uw werkgever), houden allerlei statistieken bij en ze zijn soms verbonden met het internet via een lankabel, wifi of een aparte simkaart (als er geen wifi-bereik is).
Hou er rekening mee dat deze extra diensten bij sommige merken extra maandelijkse abonnementskosten met zich meebrengen. Verder kunnen meer ingewikkelde systemen ook wel eens moeilijker op te lossen problemen geven.
9. Laadpunt met slot
Als uw laadpunt buiten hangt of op een publiek toegankelijke plaats, kan het handig zijn om een laadpaal te kiezen met een slot. Daardoor kunnen derden moeilijker stroom aftappen van uw laadpunt.
Als uw laadpunt in een afgesloten garage staat, is dit natuurlijk niet nodig.